le foto di Momo Okabe in mostra al foam di amsterdam
Untitled, from the series Bible © Momo Okabe


AMSTERDAM. Bible e Dildo‘ ovvero ‘bibbia e dildo’. E’ questo il titolo della mostra di Momo Okabe al Foam (fino al 25 ottobre) che presenta alcuni dei lavori più trasgressivi di Okabe. Il fotografo, scelto da una giuria internazionale come vincitore della Foam Paul Huf Award 2015, presenta infatti due progetti: uno sulla società giapponese e uno sulle relazioni intime con due amanti transgender, che Okabe ha seguito durante i processi di transizione.

In ‘Bible e dildo’ quindi vediamo due mondi contrapposti. Da una parte gli amanti e amici di Momo Okabe, estranei nella società giapponese, che soffrono di conseguenze derivanti da overdose di droga o la difficoltà di raggiungere l’accettazione nella società.

Immagini di nudo che contrastano con le fotografie di caos e distruzione. Tra questi, per esempio, gli scatti di Miyagi dopo che il terremoto di Fukushima ha colpito il Giappone nel 2011. Questo perché per Okabe, distruzione e sentimenti devastanti sono correlati.

 

Untitled, from the series Bible, 2013 © Momo Okabe

Untitled, from the series Bible, 2013 © Momo Okabe

 

 


 

Foam Paul Huf Award 2015:
Momo Okabe – Bible and Dildo
28 August – 25 October 2015

 

Bible and Dildo revolves around the struggles of Momo Okabe’s lovers and friends, who are outsiders in Japanese society. Experiencing Japanese society as overly systematic, constantly imposing its restrictive views on every aspect of their lives, they are severely impacted by this environment. The people captured in the photographs in these two series suffer from consequences stemming from drug overdoses or the difficulties of achieving acceptance in society. Bible and Dildo portray their complicated and courageous lives in this harsh environment.

Along with nude images, Bible and Dildo also includes photographs of chaos and destruction. For example, the Bible series includes pictures taken in Miyagi after the Fukushima earthquake struck Japan in 2011. These photographs are shown alongside the documented struggles of Okabe’s lovers and friends. For Okabe, destruction and devastating feelings are related. She avoids making photographs in a conceptual way, instead always aiming to make work about her actual experiences, and her feelings of loss and sadness.

 

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