Jeff Wall, l’esposizione allo Stedelijk Museum

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AMSTERDAM. Dal 1° marzo e fino al 3 agosto, lo Stedelijk Museum ospiterà una straordinaria selezione di lavori del fotografo canadese Jeff Wall. “Jeff Wall : Tableaux Pictures Photographs 1996-2013” presenterà i lavori recenti (a colori e in bianco e nero) di Wall oltre a due nuove opere fotografiche che saranno visibili per la prima volta in questa mostra: ‘Summer Afternoons’ e ‘Monologue’.

 

Jeff Wall, Overpass, 2001, transparency in lightbox, 214x273,5x25cm, courtesy of the artist
Jeff Wall, Overpass, 2001, transparency in lightbox, 214×273,5x25cm, courtesy of the artist

 

Dal 1980 Wall ha prodotto lavori acclamati dalla critica utilizzando cornici d’alluminio retroilluminate come visori per le sue diapositive fuori misura e fu uno dei primi artisti a fare fotografie di questo tipo su larga scala utilizzando le “LightBox”. La lightbox standard è stata creata per la pubblicità esterna mentre nel lavoro di Wall questo mezzo è diventata una piattaforma per le sue immagini per evidenziare scene di strada e interni, paesaggi e paesaggi urbani. Wall spazia, poi, fotografando relazioni tra uomini e donne, il confine tra la metropoli e la natura offrendo un suo personale commento sociale, evocando ricordi o fantasie da incubo. Le opere di Wall, quindi, spaziano dall’estremo realismo alla rielaborazione quasi artificiosa della realtà.

 

Jeff Wall, Volunteer, 1996, gelatine silverprint, 221,5x313x5cm, courtesy of the artist
Jeff Wall, Volunteer, 1996, gelatine silverprint, 221,5x313x5cm, courtesy of the artist

 

La mostra allo Stedelijk Museum, in particolare, ruota intorno l’anno 1996 data che ha segnato una svolta nella produzione di Wall. Nel 1996, infatti, Wall produce per il primo anno stampe in bianco e nero su carta: una tecnica che amplierà le sue vedute e gli permetterà di spaziare tra i documentari e l’estetica. Wall, a parte tutto, considera le fotografie come immagini indipendenti e autonome e, a rigor del vero, tutte le sue opere vengono create utilizzando il mezzo fotografico. Allo stesso tempo, però, analizza ed espande il linguaggio visivo della fotografia traendo spunto dalla pittura, dal cinema e dal teatro. Nella scelta dei suoi temi Wall de-costruisce le idee e le ipotesi comuni, tra cui anche quelle relative al suo lavoro. A tal proposito, per esempio, ha girato anche molte immagini non preparate.

 

Jeff Wall, Boxing, 2011, colour photograph, 222,9x303,5x5,1-cm, courtesy of the artist
Jeff Wall, Boxing, 2011, colour photograph, 222,9×303,5×5,1-cm, courtesy of the artist

 

“Jeff Wall è prima di tutto un’artista dell’artista – ha detto il curatore Hripsime Visser – è ben noto e molto amato da altri artisti, così come dai critici. Il lavoro di Wall è classico e contemporaneo allo stesso tempo. I suoi temi sono sia banali che pieni di tensione e quello che a prima vista sembra semplice e comprensibile è, invece, complesso ed enigmatico. Wall seleziona attentamente il suo modo di visualizzazione e lo produce soffermandosi con grande attenzione sui dettagli. La grande scala delle immagini, poi, è una caratteristica naturale, integrante dell’opera”.

Altra cosa curiosa è che è stato lo stesso Jeff Wall a scegliere titolo di questa mostra accostando un riferimento agli strati che si trovano nel suo lavoro. “ ‘Tableau’ -dice- si riferisce al free-standing, un oggetto autonomo che guardiamo da lontano, spesso quando è appeso alla parete di fronte a noi. ‘Picture’ si riferisce a quell’immagine speciale e isolata all’interno l’intero spettro della produzione di immagini disponibili in una cultura. E ‘fotografia’ la identifica in senso tecnico, e come mezzo, distinto da altri modi di fare quadri o immagini”. Wall, quindi, intende presentare ogni foto come immagine unica indipendente, destinata ad essere vista solo se appesa alla parete e non come una riproduzione in un libro. In questo senso, Wall ha organizzato questa presentazione per dare ad ogni singola opera d’arte lo spazio di cui ha bisogno.

 

Jeff Wall, Boy Falls From Tree, 2010, colour photograph, 234.3x313.7x5.1cm, courtesy of the artist
Jeff Wall, Boy Falls From Tree, 2010, colour photograph, 234.3×313.7×5.1cm, courtesy of the artist

 

L’esposizione è stata curata da Hripsime Visser in stretta collaborazione con l’artista e in collaborazione con il Kunsthaus Bregenz, in Austria, e il Louisiana Museum of Modern Art , Humlebaeck, Danimarca.

Jeff Wall è cresciuto a Vancouver e ha studiato presso la University of British Columbia e al Courtauld Institute of Art di Londra. Alla fine del 1970 è stato considerato uno dei fotografi contemporanei più innovativi del mondo dell’arte. Il suo lavoro è stato oggetto di recenti mostre personali alla Pinakothek der Moderne, Monaco di Baviera ( 2013), il Museum of Modern Art, New York (2007), e la Tate Modern, Londra ( 2005). Il Museo Stedelijk ha presentato per primo il lavoro di Wall nel 1985.

 

Jeff Wall, In Front of a Nightclub, 2006, transparency in lightbox, 226x360,8x30cm, courtesy of the artist
Jeff Wall, In Front of a Nightclub, 2006, transparency in lightbox, 226×360,8x30cm, courtesy of the artist

 

English version.

AMSTERDAM. An extraordinary selection of work by Canadian photographer Jeff Wall (b. Vancouver, 1946), one of today’s leading international artists, opens at the Stedelijk Museum on March 1, 2014. Encompassing 37 works, the exhibition surveys Wall’s oeuvre since 1996. Jeff Wall: Tableaux Pictures Photographs 1996–2013 presents recent work in color and black and white, and features two new photographic works, which will be seen for the first time in this exhibition: the diptych Summer Afternoons, and Monologue. It is the first major photography exhibition to be presented at the Stedelijk following its reopening in 2012.

Since the 1980s, Wall has produced critically acclaimed work in the form of color transparencies backlit by fluorescent light strips and presented in lightboxes. He was one of the first artists to make photographs on a large scale. The standard lightbox was created for the primary purpose of outdoor advertising. In Wall’s work, this medium became a platform for his figurative tableaux, street scenes and interiors, landscapes and cityscapes. Wall explores themes such as the relationships between men and women and the boundary between metropolis and nature. He offers social commentary on violence and cultural miscommunication, and conjures seductive nightmarish fantasies and personal memories. These scenes provide the basis for photographic reconstructions of Wall’s experience. They derive their inherent suspense from a combination of extreme realism and sometimes elaborate artifice. The exhibition hinges on the year 1996, which marked a turning point in Wall’s production: it was the first year that he produced black-and- white prints on paper. More immediately than the lightboxes, the black-and-white photographs suggest new relations of his work to documentary themes and aesthetics. But Wall also orchestrates the content of these images, employing tools borrowed from filmmaking.

Wall sees photographs as autonomous, independent images and, strictly speaking, all his works are created using photographic means. At the same time, he analyzes and expands the visual language of photography by adding elements from painting, cinema, theater. In choosing his themes, Wall deconstructs common ideas and assumptions, including those relating to his own work. He has, for instance, also shot many “unstaged” images. Curator Hripsimé Visser said: “Jeff Wall is first and foremost an ‘artist’s artist,’ he is well- known and much loved by other artists, as well as critics. With this exhibition, the Stedelijk hopes to create broader public awareness of Jeff Wall as one of the artists who uniquely and enduringly defined photography as a fine art medium. Wall’s work is classic, yet entirely contemporary at the same time. His themes are both commonplace and tension-filled. What at first seems straightforward and intelligible is also complex and enigmatic. Wall carefully selects his mode of display to be produced with an incredible eye for detail. The large scale of the images is a natural, integral feature of the work.”

Jeff Wall himself chose the title of this exhibition. It is a reference to the layers that can be found in his work. He says, “‘Tableau’ refers to the free-standing, autonomous object we look at from a distance, often when it is hanging on the wall in front of us. ‘Picture’ relates to that special and isolated image within the entire spectrum of image production available in a culture. And ‘photograph’ identifies it in the technical sense, and as medium, distinct from other ways of making tableaux or pictures.” Wall aims to present each photo as an independent, unique image, intended to be seen hanging on a wall, not as reproductions in a book. As such, Wall arranged this presentation to give each individual artwork the space it needs. The monumental scale of the work encourages viewers to experience the space that is evoked in the images. At the same time, the themes and formal and stylistic qualities of the different images prompt viewers to draw comparisons between them.

The exhibition will fan out across the Stedelijk’s former Hall of Honor, two adjacent gallery spaces in the historic building, and the Van den Ende Foundation Gallery in the new wing of the museum. Jeff Wall: Tableaux Pictures Photographs 1996–2013 was curated by Hripsimé Visser, in close collaboration with the artist and in collaboration with Kunsthaus Bregenz, Austria, and the Louisiana Museum of Modern Art, Humlebaeck, Denmark. The exhibition will travel to both museums.

Jeff Wall grew up in Vancouver and studied at the University of British Columbia and at the Courtauld Institute of Art in London. Since the late 1970s, he has been considered one of the art world’s most innovative contemporary photographers. His work has been the subject of recent solo exhibitions at the Pinakothek der Moderne, Munich (2013), the Museum of Modern Art, New York (2007), and Tate Modern, London (2005), among others. The Stedelijk Museum first presented Wall’s work in 1985.

 

 

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